Warsztaty teatralne

Teatr odgrywa ogromną rolę w życiu człowieka – kształtuje jego osobowość, rozwija umiejętności twórczej ekspresji, wpływa na kształtowanie intelektu. Zajęcia teatralne uwrażliwiają dzieci na piękno słowa i muzyki, dają radość oraz uczą kultury teatralnej. Praca nad przedstawieniem pozwala na rozwinięcie ich zdolności poznawczych, ćwiczenie pamięci, poprawnej wymowy, wzbogaca też wiedzę o teatrze. Zajęcia teatralne są doskonałą okazją do wyjścia naprzeciw elementarnym potrzebom dzieci, które polegają przecież głównie na zabawie.

W naszej ofercie znajdą Państwo dwa rodzaje warsztatów teatralnych:

  1. Warsztaty teatralne - jednorazowe ( np. raz na miesiąc ). Mogą być organizowane regularnie lub okazjonalnie.


Zanim przyjdą dzieci, 2 aktorów przygotowuje scenografię, nagłośnienie oraz wszystkie niezbędne rekwizyty. Pojedyncze zajęcia trwają około 40 minut i są przeznaczone dla grupy do 25 dzieci. Nasze zajęcia teatralne składają się z trzech etapów:


1. Wstęp – przywitanie z dziećmi w kręgu, krótka rozmowa na temat teatru i pracy aktora, omówienie bajki, którą będziemy dziś wspólnie odgrywać, krótkie ćwiczenia aktorskie.

2. Wspólne odegranie całego przedstawienia. - Aktorzy tak kierują akcją, aby dzieci aktywnie brały udział w przedstawieniu. Zadają pytania, podpowiadają tekst, czasem mówią wprost, co należy zrobić.

3. Podsumowanie – rozmowa z dziećmi, omówienie morału i wysłuchanie ich spostrzeżeń na temat pracy aktora.

Jesteśmy w stanie przygotować zajęcia na dowolnie wybraną przez Państwa bajkę. Jednak najlepiej sprawdzają się znane i lubiane przez dzieci tytuły takie jak:

- Legenda o smoku Wawelskim

- Złotowłosa i trzy niedźwiadki

- Czerwony kapturek

- Kopciuszek

Warsztaty przeznaczone są dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Prowadzone są przez dwóch doświadczonych aktorów teatru lalek „FRAJDA”.

2. Zajęcia teatralne - raz w tygodniu lub codziennie przez np. 2 tygodnie. Regularne spotkania z tą samą grupą dzieci. Czas trwania zajęć i częstotliwość spotkań zależy od wieku i ilości uczestników oraz założeń zleceniodawcy ( np.45 minut raz w tygodniu przez cały semestr lub 2 godziny codziennie przez 2 tygodnie ferii - do uzgodnienia).

Celem zajęć jest umożliwienie samorealizacji dzieciom, dla których jedna dyscyplina sztuki to za mało. Podczas zajęć teatralnych dzieci wspólnie przygotowują całe przedstawienie od podstaw. Spektakl przygotowujemy przez zabawy łączące elementy zajęć teatralnych, plastycznych, umuzykalniających i tanecznych. Dzieci tworzą scenografię, wcielają się w poszczególne role, kształcą swoją wyobraźnię, wyzwalają w sobie twórczą aktywność. Odtwarzanie treści utworu skłania je do zapamiętywania tekstu, do koncentrowania uwagi, do określonej dyscypliny i kultury mówienia, do właściwego zachowania. Zajęcia dają duże efekty w pracy terapeutycznej z dziećmi nadpobudliwymi i nieśmiałymi.

Zajęcia dodatkowo są bogate w zabawy umuzykalniające, które ćwiczą u dzieci koordynację słuchowo-ruchową oraz rozwijają wyobraźnię. Elementy zabawy muzyczno – ruchowej umożliwiają integrację grupy, ekspresję ciałem, rozładowanie nadmiaru energii utrudniający skupienie przy pracach manualnych. Kontakt dzieci z muzyką w zabawie czy grze na instrumentach rozwija w dzieciach zdolność współżycia w grupie, uspołecznia je.

Szczegółowe cele kształcenia i wychowania :


  • rozwijanie wyobraźni i wrażliwości emocjonalnej dzieci,

  • integracja grupy, poczucie przynależności,

  • zdobywanie wiedzy,

  • wzbogacanie słownictwa,

  • kształcenie poprawnej wymowy,

  • usprawnienie aparatu mowy,

  • usprawnienie koordynacji słuchowo – ruchowej,

  • kształcenie umiejętności współdziałania,

  • nabywanie umiejętności poruszania się i mówienia na scenie,

  • rozwijanie wrażliwości i kreatywności,

  • pokonywanie nieśmiałości i wyzbycie się kompleksów,

  • zaspokajanie potrzeby uznania i poczucia własnej wartości,

  • okazja do swobodnej ekspresji,

  • rozwój kulturalny.